Jdi na obsah Jdi na menu
 


Deregulace nájmů a kocourkovští!

19. 3. 2010

cituji z:

http://magazin.ceskenoviny.cz/zpravy/trzni-najmy-v-praze-zlevnily-nejlevneji-je-v-dolnich-chabrech/442437&id_seznam=

 

Tržní nájmy v Praze zlevnily, nejlevněji je v Dolních Chabrech
 
vydáno: 01.03.2010, 11:32 | aktualizace: 01.03.2010 12:45

 

Praha - Tržní nájemné v Praze se loni snížilo u nových i starších bytů v průměru o dvě procenta, uvedla dnes poradenská společnost King Sturge. Nejvyšší nájmy byly na Starém Městě, nejnižší v Dolních Chabrech. Pokles cen bytů v hlavním městě byl výraznější než u nájmů. Starší byty zlevnily průměrně o šest procent, nové bydlení o osm procent.

Na Starém Městě byly minulý rok podle King Sturge nejdražší nájmy za nové i starší byty. Měsíčně zde metr čtvereční v případě nového bydlení stál průměrných 475 korun, u starších bytů 281 korun.

Nejlevněji bylo naopak v obou typech bydlení v Dolních Chabrech. Za metr čtvereční nového bytu tam nájemníci platili v průměru 232 korun, ve starším bytě 140 korun.

Největší pokles nájemného nastal v roce 2009 na Zličíně. O 19 procent v případě nových bytů, o 18 procent u starších. Naopak Strašnice vykázaly nejsilnější růst nájemného, nájmy za nové i starší byty tam vzrostly o 13 procent. "V letošním roce očekáváme i na trhu pronájmů bytů v Praze stagnaci," řekl ČTK analytik King Sturge Ondřej Novotný.

Velké změny tržních nájmů nelze podle odborníků čekat ani po ukončení deregulace nájemného, která v hlavním městě skončí k poslednímu dni roku 2012. "Po deregulaci nájemného se poměry v Praze podle mého názoru zásadně nezmění, kromě toho, že bude nedostatek malých a levnějších bytů v širším centru Prahy, kam by se mohli přestěhovat původní nájemci velkých bytů, pro které budou pak menší byty cenově přijatelnější," uvedl Pavel Smolka z rezidenčního oddělení King Sturge.

Komerční nájemní bydlení v Praze využívají podle Smolky v současnosti především mladí lidé do třiceti let, lidé, kteří dočasně dojíždějí do metropole za prací a byt v Praze koupit nechtějí, a cizinci, kteří chtějí v Praze strávit jen několik let.


Nejdražší a nejlevnější pronájmy nových bytů v Praze v roce 2009:


Lokalita    Průměrné měsíční nájemné (v Kč za m2) Lokalita     Průměrné měsíční nájemné (v Kč za m2)
Staré Město         475                           Dolní Chabry     232
Malá Strana         441                           Horní Měcholupy  248
Nové Město          416                           Bohnice          255
Smíchov             356                           Řepy             262

Zdroj: King Sturge


Nejdražší a nejlevnější pronájmy starších bytů v Praze v roce 2009:


Lokalita Průměrné měsíční nájemné (v Kč za m2) Lokalita Průměrné měsíční nájemné (v Kč za m2)
Staré Město       281                          Dolní Chabry         140
Malá Strana       262                          Horní Měcholupy      148
Nové Město        250                          Bohnice, Spořilov    156
Smíchov           210                          Řepy                 160

Zdroj: King Sturge
Autor: ČTK

 

 

%%%%%%%%%%
000000000000000
%%%%%%%%%%


cituji z:
http://hn.ihned.cz/c1-41215430-paul-krugman-naucte-se-rikat-ne-mocnym-bankerum
HN.IHNED.CZ  11. 3. 2010  00:00  (aktualizováno: 11. 3. 2010  08:28)


Paul Krugman: Naučte se říkat NE mocným bankéřům

 


Proč Kanaďané vyšli z krize lépe, než Amerika a Evropa.
 
Každý má nějakou teorii o finanční krizi. Všechny se pohybují ve škále od absurdních po věrohodné - od tvrzení, že liberální demokraté nějakým způsobem přinutili banky, aby neopodstatněně půjčovaly chudým (přestože Kongres ovládali republikáni), až po přesvědčení, že zmatek a podvody byly přiživovány exotickými finančními nástroji. Co však skutečně víme?

Již samotný rozsah krize - způsob, jakým postihla velkou část světa, byť nikoliv svět celý - je v jistém smyslu užitečný: kdyby nic jiného, pak v zájmu výzkumu. Můžeme se podívat na země jako Kanada, které se vyhnuly nejhoršímu, a položit si otázku, co učinily správně, například že omezily transakce s vypůjčenými penězi, chránily spotřebitele, a především se nenechaly strhnout ideologií, jež popírá jakoukoliv potřebu regulace. Můžeme se také podívat na země, jejichž finanční instituce a politiky se jevily jako velmi odlišné od těch amerických, a přesto skončily stejně špatně, a pokusit se nalézt společné příčiny.

Fundamentalisté volného trhu

Promluvme si tedy pro začátek o Irsku. Jak poznamenává nová výzkumná práce irských ekonomů Gregoryho Connora, Thomase Flavina a Briana O'Kellyho, "téměř všechny zjevné kauzální faktory krize ve Spojených státech v irském případě chybějí" - a naopak. Přesto se průběh krize v Irsku velmi podobal i v detailech krizi americké: obrovská bublina na trhu nemovitostí - v Dublinu vzrostly ceny více než v Los Angeles nebo Miami -, po níž následoval těžký bankovní krach, jejž se podařilo udržet pod kontrolou pouze prostřednictvím drahé sanace.

Irsko nemělo žádného z tak oblíbených fackovacích panáků americké pravice, žádný zákon o reinvesticích do komunit, žádné agentury Fannie Mae či Freddie Mac. A možná ještě překvapivější byl jen velmi malý význam exotických finančních nástrojů. Irský krach nebyl příběhem o zajištěných dluhových obligacích a credit default swapech, byl to prachobyčejný otřepaný příběh o nestřídmosti, kdy banky poskytovaly vysoké úvěry pochybným dlužníkům a účet nakonec zaplatili daňoví poplatníci.

Co jsme tedy měli společného? Autoři nové studie naznačují čtyři ",hluboké' kauzální faktory".

Za prvé tu existovala iracionální nevázanost: v obou zemích kupující a věřitelé přesvědčovali sami sebe, že ačkoliv jsou ceny nemovitostí podle historických měřítek nebetyčně vysoké, budou nadále růst.

Za druhé existoval obrovský příliv levných peněz. V případě Ameriky pocházela jejich velká část z Číny, v případě Irska převážně ze zbytku eurozóny, v níž se Německo stalo gigantickým vývozcem kapitálu.

Za třetí měli klíčoví hráči motivaci podstupovat velká rizika, protože se nabízely pouze dvě možnosti: buď oni vydělají, anebo někdo jiný prodělá. V Irsku byl tento morální hazard do značné míry osobní: "Šéfové nezřízeně se chovajících bank odešli do důchodu a jejich obrovské jmění zůstalo nedotčeno."

Přesně to se často dělo i ve Spojených státech. Jak poznamenali Lucian Bebchuk z Harvardovy univerzity a další experti, topmanažeři zkrachovalých amerických finančních společností obdrželi miliardové odměny "vázané na výsledky" ještě předtím, než šly jejich firmy ke dnu.

Nejnápadnější podobností mezi Irskem a Amerikou však byla "regulační neuvážlivost" - lidé pověření tím, aby udržovali banky v bezpečí, nedělali svou práci. V Irsku se regulační orgány dívaly jinam částečně proto, že se země snažila přilákat zahraniční firmy, a částečně v důsledku "jánabráchismu", neboť bankéři a developeři měli úzké vazby na vládnoucí stranu.

Totéž jsme ve značné míře viděli i ve Spojených státech, avšak zde byla podstatným tématem ideologie. Autoři irské analýzy se v této věci mimochodem pletou, když zdůrazňují, že američtí politici oslavovali ideál vlastnictví domu. Ano, politici sice pronášeli projevy v tomto duchu, ale ty neměly na motivy půjčovatelů žádný velký vliv.

Skutečný význam měl fundamentalismus volného trhu. Právě ten vedl Ronalda Reagana k prohlášení, že deregulace by vyřešila problémy šetrných institucí, přičemž skutečným výsledkem byly obrovské ztráty, po nichž následovala gigantická sanace z peněz daňových poplatníků. A právě ten vedl Alana Greenspana k tvrdošíjnému prosazování názoru, že rozšíření finančních derivátů opravdu posílilo finanční systém. Do značné míry díky této ideologii ignorovaly regulační orgány hromadící se rizika.

Vivat Kanada

Jaké ponaučení si tedy můžeme vzít z faktu, že Irsko prošlo finanční krizí amerického typu, ačkoliv mělo diametrálně odlišné instituce?

Hlavní ponaučení zní, že se musíme zaměřovat nejen na regulace, ale v míře nemenší také na samotné regulátory. Každopádně omezme transakce s vypůjčenými penězi i využívání sekuritizace, což byla jedna z věcí, jež Kanada provedla správně. Ani tato opatření však nebudou mít význam, pokud je nezačnou vymáhat lidé, kteří pokládají za svou povinnost říkat "ne" mocným bankéřům.

Proto potřebujeme spíše nezávislou agenturu, která bude chránit finanční spotřebitele - také zde si Kanada počínala správně -, než abychom tuto práci přenechali agenturám s jinými prioritami. Kromě toho potřebujeme hlubokou změnu postojů a pochopení, že necháme-li dělat bankéře, co se jim zlíbí, je to recept na katastrofu.

Pokud k tomu nedojde, pak bude zřejmé, že jsme se nedokázali poučit z nedávné historie - a budeme proto odsouzeni k jejímu opakování.

 

Paul Krugman
Autor, nositel Nobelovy ceny za ekonomii, je komentátorem deníku The New York Times.

 

Autor/ři: Paul Krugman

www.ihned.cz/autori

%%%%%%%%%%%%%%%%
%%%%%%%%%%%%%%%%

cituji z:
http://www.financninoviny.cz/zpravy/majitele-domu-pripravili-navrh-zakona-o-socialnim-bydleni/450533


Majitelé domů připravili návrh zákona o sociálním bydlení

 
vydáno: 18.03.2010, 12:03 | aktualizace: 18.03.2010 16:54

Praha - Občanské sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR (OSMD) připravilo návrh zákona o sociálním bydlení. Návrh obsahuje novou koncepci zajištění sociálního bydlení státem. Spočívá v zavedení adresných příspěvků na bydlení ve formě sociálních dávek. Připravovanou normu dnes na tiskové konferenci představil předseda OSMD Tomislav Šimeček. Zákon má pomoci řešit situaci po ukončení deregulace nájemného. Výhrady k návrhu má Sdružení nájemníků ČR i ministerstvo práce.

Miroslav Zajíček z Vysoké školy ekonomické odhaduje, že nová dávka by se týkala nejvíce 260.000 tuzemských domácností. Státní rozpočet by dávka podle něj ročně zatížila maximálně šesti miliardami korun.

Nové dávky mají pomoci osobám v nezaviněné nouzi překlenout dočasně finanční obtíže. Dávka má pokrývat náklady na nájemné do výše skutečně placeného nájmu, nejvýše ale do úrovně průměrného místně obvyklého tržního nájemného v příslušné obci.

"Jedná se tedy nikoli o pohodlnou sociální síť, ale o sociální trampolínu, která má příjemce dávky vracet rychle do normálního života," řekl šéf sdružení.

S návrhem majitelů domů není příliš spokojené Sdružení nájemníků ČR. "Materiál OSMD předpokládá nepřímo, že po dokončení deregulace pronajímatelé nadiktují všem takzvaným regulovaným nájemcům nájemné podle předaného podkladu a stát jim zaplatí za většinu těch, kteří toto nájemné nebudou schopni platit," řekl ČTK jeho předseda a poslanec za ČSSD Stanislav Křeček. Takový postup by podle něj neodpovídal ustanovení občanského zákoníku.

Své pochybnosti vyjadřuje i ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV). "Z nyní dostupných informací není zřejmé, jak experti OSMD dospěli k finančním dopadům do státního rozpočtu," uvedla mluvčí úřadu Štěpánka Filipová. MPSV by nicméně uvítalo a podpořilo zavedení institutu místně obvyklého nájemného a jeho pravidelnou aktualizaci. Části návrhu OSMD by tak podle mluvčí mohly být dobrým východiskem pro další činnost v této oblasti.

Návrh OSMD počítá s tím, že všichni v nezaviněné nouzi budou na základě žádosti zajištění adresnou, dočasnou a pravidelně přezkoumávanou státní dávkou tak, aby nemuseli na přiměřený bytový standard v místě bydliště a zaměstnání vydávat víc než 25 procent příjmů domácnosti.

"Přiměřený bytový standard bude prakticky stejný, jako hranice nadměrnosti používaná komunisty a umožňující až vystěhování z takového bytu," uvedl Šimeček. Maximální doba výplaty dávky má činit pět let, u osob nad 70 let však časové omezení nebude. Dávku by v podobě šeku dostával přímo ubytovatel, což má zabránit jejímu užívání k jiným účelům.

Zákon má nahradit výstavbu sociálních bytů, které podle sdružení vznikají v méně atraktivních lokalitách a ne tam, kde je nejvíce sociálně potřebných. Na návrhu OSMD spolupracovalo s některými poslanci z ODS.

Občanský demokrat Petr Bratský předpokládá, že s návrhem zákona přijde kvůli blížícím se volbám do sněmovny nejdříve Senát. Po volbách by ho předložil už nové sněmovně.

Sdružení majitelů domů uvažuje také o návrhu na zavedení takzvané zpětné hypotéky. Ta by spočívala ve smlouvě mezi majitelem nemovitosti a bankou či jinou institucí, která by nemovitost ocenila a na tomto základě by potom až do dožití vyplácela vlastníkovi určitý obnos. Po jeho úmrtí by byt nebo dům přešel na banku.
Autor: ČTK

%%%%%%%%%%
000000000000000
%%%%%%%%%%

cituji z:
http://www.stavebni-forum.cz/cs/article/16430/osmd-zpracovalo-navrh-zakona-o-socialnim-bydleni/


OSMD zpracovalo návrh zákona o sociálním bydlení


Občanské sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR (OSMD) vytvořilo zákon o sociálním bydlení. Navrhují zavést novou koncepci zajištění sociálního bydlení státem, která bude spočívat v zavedení adresných příspěvků na bydlení ve formě sociálních dávek. O tomto řešení OSMD podle tiskové zprávy sdružení vede intenzivní komunikaci s ODS.

Nově zavedené sociální dávky by pomohly osobám v nezaviněné nouzi překlenout dočasné finanční obtíže. Zákon má nahradit výstavbu sociálních bytů, které vznikají v méně atraktivních lokalitách, nikoli jen tam, kde je nejvíce sociálně potřebných. Při kontrole obsazenosti těchto bytů se ukazuje, že často je i více než polovina z nich obsazena bez zřejmých sociálních důvodů. „V současné době je situace v oblasti bydlení řešena zbytečně vysokými státními dotacemi do zcela neefektivních a korupčně zneužitelných projektů, které jsou v rozporu s mezinárodními standardy. Hrozí dokonce, že stát bude nucen přistoupit k odškodnění těch, kteří jsou současnou situací poškozeni,“ vysvětluje Tomislav Šimeček, předseda OSMD.
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%

cituji z:

http://www.podnikatel.cz/aktuality/ministerstvo-se-dostalo-do-krizku-s-osmd/


Ministerstvo pro místní rozvoj se dostalo do křížku s OSMD


17:22
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nesouhlasí se zákonem o sociálním bydlení, který sestavilo Občanské sdružení majitelů domů, bytů a dalších nemovitostí v ČR (OSMD). Podle ministerstva se jedná o nesystémovou normu, kterou navíc sdružení prezentuje populistickým způsobem. OSMD však s tímto názorem nesouhlasí a trvá na potřebnosti nového zákona.

"V současné době je situace v oblasti bydlení řešena zbytečně vysokými státními dotacemi do zcela neefektivních a korupčně zneužitelných projektů, které jsou v rozporu s mezinárodními standardy. Hrozí dokonce, že stát bude nucen přistoupit k odškodnění těch, kteří jsou současnou situací poškozeni," vysvětluje Tomislav Šimeček, předseda OSMD.

"Podpora bydlení pro nízkopříjmové skupiny obyvatel musí být vnímaná v širších kontextech. Samozřejmě je potřeba, aby stát zajišťoval záchrannou sociální síť pro občany v nouzi. Nutností je ovšem zajistit také dostatečný počet bytů s takovou výší nájemného, jakou budou tito občané schopni zaplatit," oponuje vrchní ředitelka sekce bytové politiky MMR Milena Brožová.

Návrh počítá s tím, že by vznikly nové adresné příspěvky na bydlení ve formě sociálních dávek, které by osobám v tzv. nezaviněné nouzi pomohli překonat dočasné finanční problémy. Na druhou stranu by norma zrušila výstavbu sociálních bytů, které podle navrhovatelů neplní svůj účel.

%%%%%%%%%%
000000000000000
%%%%%%%%%%


MOŽNÁ BY TO POMOHLO I V ČR:
mobilní plážový dům pro věk globálního oteplování. Pokud stoupne moře, majitel ho jednoduše složí a odveze dál od pobřeží. Firma Olmwood Pty ho inzeruje pod heslem "Dismantle and Go" ("Rozmontuj a jdi").
(citace z:
http://tn.nova.cz/zpravy/zahranici/australie-se-potapi-kazdy-rok-o-jeden-centimetr.html)

 

%%%%%%%%%%%%%%%%

http://polanecky.blog.idnes.cz/c/30382/Okamzita-deregulace-najemneho-Nesmysl.html
Okamžitá deregulace nájemného? Nesmysl!
krásný článek o nenasytnosti z data - 31. březen 2008 --

stále je to aktuální pohled na problematiku deregulace a výše nájmů!!!!!!!!

a není to zavilý levičák, alepoň myslím
http://polanecky.blog.idnes.cz/c/120001/Danovy-poplatniku-otres-se.html

SKVĚLÉ ILUSTRACE:
http://polanecky.blog.idnes.cz/c/117748/Paroubek-pochvalil-Topolankovu-vladu.html